دیوان بین المللی کیفری

دیوان بین المللی کیفری

دیوان بین‌المللی کیفری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
International Criminal Court
Cour Pénale Internationale
ICCmemberstatesworldmap102007.png
کشورهای عضو دیوان
تأسیس تصویب اساسنامه رم: 7 ژوئیه 1998
اجرا: 1 ژوئیه 2002
مقر Flag of the Netherlands.svg هلند، لاهه
تعداد اعضا 111 کشور
زبانهای رسمی انگلیسی و فرانسوی
دبیرکل سونگ سانگ-هیون
عنوان ریاست رئیس
وب‌گاه http://www.icc-cpi.int


دیوان بین‌المللی کیفری (به انگلیسی: International Criminal Court به اختصار ICC) اولین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز[1] است که مقر آن در لاهه، هلند قرار دارد.

اساسنامه این دادگاه در 15 ژوئن 1998 در رم به تأیید نمایندگان 120 دولت رسید و در 1 ژوئیه 2002 با تصویب آن توسط 60 کشور موجودیت پیدا کرد. این دادگاه به جرایمی رسیدگی می‌کند که پس از این تاریخ توسط اتباع یا در قلمرو یکی از کشورهای عضو انجام شده باشد و یا اینکه با تصویب شورای امنیت ملل متحد به این دیوان احاله شده باشد. تا ژوئن 2011 تعداد کشورهای عضو این نهاد به 111 کشور رسیده‌است، 37 کشور دیگر هم اساسنامه رم را امضا کرده‌اند اما هنوز به تصویب مجالس قانون‌گذاری خود نرسانده‌اند. کشورهای مهمی چون آمریکا، روسیه و چین (3 عضو دائم شورای امنیت) و هند (دومین کشور پرجمعیت دنیا) از منتقدان این دادگاه بوده و به آن نپیوسته‌اند.

این دادگاه تاکنون به 5 موضوع رسیدگی کرده‌است: شمال اوگاندا، کنگو، آفریقای مرکزی، دارفور (سودان)، و کنیا. علیه 14 نفر اعلام جرم کرده که از بین آن‌ها 7 نفر فراری، 2 نفر مرده (یا تصور می‌شود که مرده باشند)، 4 نفر در بازداشت و یک نفر به طور داوطلبانه در دادگاه حاضر شده‌است.