«ضمانت‌های کیفری زیست محیطی» در بررسی تطبیقی به چاپ رسید

«ضمانت‌های کیفری زیست محیطی» در بررسی تطبیقی به چاپ رسید

«ضمانت‌های کیفری زیست محیطی» در بررسی تطبیقی به چاپ رسید

23 مهر 1392 ساعت 11:00
کتاب «ضمانت‌های کیفری زیست محیطی در نظام حقوقی ایران و انگلستان» تالیف حسین باقری زرین‌قبایی از سوی انتشارات خرسندی به چاپ رسید.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب به انضمام کلیات مربوط به حقوق حفاظت محیط زیست و حفاظت کیفری از محیط زیست در عرصه بین‌الملل تالیف شده است.

تخریب بیش از حد طبیعت در چند دهه اخیر باعث شده تا موضوع حفاظت از محیط زیست با توجه بیشتری از سوی دولت‌ها مواجه شود. در این میان یکی از ضمانت‌هایی که می‌توان از محیط زیست به عمل آورد، بحث ضمانت‌های کیفری است. صرف نظر از تلاش‌های بین‌المللی صورت گرفته در این زمینه، در حقوق داخلی نیز مصادیق بسیاری از مقررات حفاظت کیفری از محیط زیست به شکل پراکنده دیده می‌شود، با این وجود برای تکمیل حقوق داخلی، مطالعه تطبیقی حقوق سایر کشورها از جمله کشور انگلستان می‌تواند ما را در تقویت حقوق داخلی یاری رساند.

مباحث این اثر در دو فصل به پرسش‌های متداول این حوزه پرداخته‌اند. فصل نخست با عنوان کلیات به مباحثی مانند مفاهیم بنیادین حقوق حفاظت از محیط زیست، انواع حمایت‌های حفاظت از محیط زیست، محیط زیست در اسلام و ایران و حفاظت کیفری از محیط زیست در عرصه بین‌المللی توجه دارد.

مطالعه تطبیقی مکانیزم‌ها و ضمانت‌های کیفری حفاظت از محیط زیست در دو نظام حقوقی انگلستان و ایران شامل انواع محاکمه رسیدگی کننده و اصول حاکم در رسیدگی به جرایم زیست محیطی، نظام مجوزدهی، اطلاع‌رسانی، دفاعیات و معاذیر قانونی، تدارک جبران ضرر توسط دادگاه، رعایت اخطاریه‌های صادره و انجام وظیفه بازرسی، دومین فصل کتاب را تشکیل می‌دهند.

نخستین چاپ کتاب «ضمانت‌های کیفری زیست محیطی در نظام حقوقی ایران و انگلستان» را انتشارات خرسندی با شمارگان هزار نسخه در 155 صفحه وزیری با جلد شومیز، به بهای 9 هزار تومان به چاپ رساند.
برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران