دلیل الکترونیکی چگونه در دعاوی قابل استناد می شود؟

قانون تجارت الکترونیک از جمله قوانین حقوقی به شمار می‌آید که متاسفانه بسیار مجهول مانده و به‌درستی معرفی نشده است کتاب «دلیل الکترونیکی در نظام ادله اثبات دعوا» می‌کوشد این مقوله را به محافل آکادمیک معرفی کند

قانون تجارت الکترونیک از جمله قوانین حقوقی به شمار می‌آید که متاسفانه بسیار مجهول مانده و به‌درستی معرفی نشده است. کتاب «دلیل الکترونیکی در نظام ادله اثبات دعوا» می‌کوشد این مقوله را به محافل آکادمیک معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر از  تالیفات محبوبه عبدالهی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است که بیان می‌کند پیش از ظهور ابزارهای فناوری اطلاعات دلیل، فقط در اشکال سنتی یعنی در قالب‌های اقرار، سند، شهادت، سوگند، تحقیق محلی، معاینه محل، کارشناسی و امارات وجود داشت و کاغذ مهم‌ترین حامل اطلاعات به‌شمار می‌آمد اما در عصر حاضر نوع جدیدی از دلیل به نام «دلیل الکترونیکی» شکل گرفت.

باتوجه به استفاده روزافزون از تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی به یقین در آینده نزدیک در کشور ما نیز این دسته از دلایل، در دادگاه‌ها ارایه و منبعی برای قضاوت خواهند بود.

مولف با انتقاد از این‌که چندین سال از تصویب قانون تجارت الکترونیک می‌گذرد اما متاسفانه گاهی این نوع دلیل در درس «ادله اثبات دعوا»ی دانشجویان رشته حقوق نادیده گرفته می‌شود و نام این قانون برای عده زیادی از قضات، وکلا و دانش‌آموختگان رشته حقوق ناآشناست، عنوان کرده است: «همواره دلیل الکترونیکی به واسطه این‌که سیستم‌های اطلاعاتی چندان مطمئن نیستند و احتمال خطا، جعل یا تغییر در آن‌ها وجود دارد، وکلا برای اثبات دعاوی خود به دلیلی الکترونیکی چندان استناد نمی‌کنند.»

این کتاب می‌خواهد جایگاه دلیل الکترونیکی را به عنوان نوع جدیدی از دلیل در نظام ادله اثبات دعوا تعیین کند. از این رو فصل نخست به مقدمه و کلیات، فصل بعدی به شناخت دلیل الکترونیکی و ویژگی‌های آن اختصاص دارد. در این فصل زیرساخت‌های فنی دلیل الکترونیکی و شیوه‌های بازیابی آن بررسی شده‌اند. فصل سوم به بررسی اعتبار و ارزش اثباتی دلیل الکترونیکی پرداخته و مباحثی مانند عناصر اعتبار یک دلیل، نحوه تامین این عناصر در دلیل الکترونیک، ارزش اثباتی آن و نحوه رفع تعارض میان ادله را بازگو می‌کند.

انتشارات خرسندی نخستین چاپ کتاب «دلیل الکترونیکی در نظام ادله اثبات دعوا» را  هفته گذشته با شمارگان هزار نسخه در 128 صفحه، به بهای هشت هزار تومان روانه بازار کتاب‌های دانشگاهی و علمی کرده است.
برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران