اندیشه‌های اومانیستی بر حقوق کیفری چه تاثیری دارند؟

اندیشه‌های اومانیستی بر حقوق کیفری چه تاثیری دارند؟

در پژوهشی علمی پاسخ داده می‌شود

  اندیشه‌های اومانیستی بر حقوق کیفری چه تاثیری دارند؟

3 مهر 1392 ساعت 10:30
«تاثیر اندیشه‌های اومانیستی بر حقوق کیفری» عنوان اثری از حسن پناهی‌همدانی است که با دیباچه‌ای از حسین میرمحمد صادق منتشر شده است. این پژوهش دانشگاهی نوع نگاه به انسان را در مسیر قانونگذاری و قوانین کیفری بررسی می‌کند.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ارشد حسن پناهی همدانی، قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه است که می‌کوشد تاثیر اندیشه‌های اومانیستی یعنی نوع نگریستن به انسان را در شکل‌دهی نظام‌های حقوقی و کیفری بررسی کند.

اندیشه اومانیستی، اندیشه‌ای انسان‌محور و مادی برخاسته از غرب است که نهضت‌های اجتماعی متعددی را به وجود آورد. این کتاب در پاسخ به این سوال که «اندیشه اومانیستی و نهضت‌های فکری و اجتماعی ناشی از آن تا چه حد در حقوق کیفری تاثیرگذار بوده‌اند؟» پدید آمده است.

نخستین فصل کتاب به بیان کلیات اختصاص دارد. فصل دوم رابطه و تناسب اندیشه‌های اومانیستی با حقوق و فصل سوم تاثیرپذیری حقوق کیفری از این اندیشه‌ها را شرح می‌دهند. در پایان نیز نتیجه‌گیری و پیشنهادهایی از سوی مولف دیده می‌شود.

مولف اعتقاد دارد که پرداختن به این موضوع کاملا جدید است، هرچند درباره اومانیسم به صورت جداگانه و به عنوان یک نهضت فلسفی، تحقیقات لازم صورت گرفته و کتاب‌ها و رساله‌های فراوانی در حوزه حقوق کیفری وجود دارد اما این تاثیر و رابطه تاکنون بررسی نشده است، از این رو چنین نگاهی از نوآوری‌های تحقیق به شمار می‌آید و تغییر و تحول حقوق جزا در توجه به انسان و تاثیرپذیری از این ایده از دستاوردهای این تحقیق محسوب می‌شود.

چنان‌که این تحقیق عنوان می‌کند، حقوق به عنوان نهادی پویا در حال تغییر و تکامل است. تحولات حقوق ناشی از جریانات متعدد، مصالح و سیاست‌ کیفری قانونگذار است و از آن‌جا که قانونگذار هم مرکب از نمایندگان وجدان جمعی است، لذا خواسته‌های افراد اجتماعی در نوع تصمیمات او تاثیر می‌گذارد و قانونگذار ناگریز از توجه به عرف اجتماعی است.

در بخش نتیجه‌گیری، دستاوردهای مولف کتاب به‌طور ویژه‌ای خودنمایی می‌کند، او نوشته است: «اسلام دین پویا و زنده‌ای است و هرچند که انسان‌گراست اما انسان محور نیست از طرفی اومانیسم یک مکتب فکری انسان محور است که هر کدام از این‌ها راه و مسیر مختص خود را می‌پیمایند، بنابراین در نگاه اول هیچ تاثیری در یکدیگر ندارند، اما باید واقعیت را پذیرفت که اولا حقوق کیفری ایران دقیقا منطبق با حقوق کیفری اسلام نیست و ثانیا اومانیسم به عنوان یک فکر در جامعه انسان‌ها که مسلمان‌ها را هم در بر می‌گیرد تاثیر گذارده است، ثالثا در اسلام به عرف اهمیت داده شده، لذا واضعان احکام و مجریان مقررات کیفری ناگزیر از توجه به عرف هستند، بنابراین تداخل احکام اسلامی و اندیشه‌های انسان محور در حقوق و قوانین موضوعه اجتناب‌ناپذیر شده است...»

نخستین چاپ کتاب «تاثیر اندیشه‌های اومانیستی بر حقوق کیفری» را انتشارات خرسندی با شمارگان 500 نسخه در 144 صفحه به بهای هفت هزار تومان به تازگی روانه بازار کتاب‌های علمی و دانشگاهی کرده است.
برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران