«تاملات حقوقی» در بازار کتاب

«تاملات حقوقی» در بازار کتاب

«تاملات حقوقی» در بازار کتاب

22 آبان 1392 ساعت 20:34
«تاملات حقوقی» عنوان کتابی است که از سوی انتشارات جوان پویا منتشر شده و درصدد تبیین جایگاه حقوق شهروندان و فرهنگ‌سازی برای آن و همچنین دفاع از حقوق شهروندی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر محمد منصورنژاد، با اشاره به فقدان ادبیات مناسب در حوزه مباحث و مسایل حقوق شهروندی، مجموعه‌ای از مقالات و نقد کتاب‌های خود را درباره این موضوع، در «تاملات حقوقی» آورده است. 

کتاب متشکل از هشت فصل است. در نخستین فصل با عنوان «فلسفه‌ی حقوق در دو معنا» تعاریفی از فلسفه و حقوق ارایه شده و معانی دوگانه فلسفه‌ حقوق به عنوان معرفت درجه اول و درجه دوم مورد بررسی قرار گرفته است. 

«کرامت انسانی و حقوق شهروندی» عنوان دومین فصل این اثر است که در آن نگارنده با ارایه تعاریفی از مفاهیم کرامت و شهروندی، رویکردهای مختلف در حقوق شهروندی از جمله رویکردهای مدرن و سنتی را معرفی کرده است. همچنین در این فصل کرامت و حقوق شهروندی در قرآن، سیره نبوی، سیره علوی و سیره امام خمینی (ره) مورد واکاوی قرار گرفته است. 

سومین فصل کتاب «نقش فرهنگ سیاسی مسلط در کاربرد حقوق شهروندی» که به بررسی تاثیر فرهنگ سیاسی بر حقوق شهروندی اختصاص دارد. «نظام اسلامی و حریم خصوصی شهروندان» به عنوان چهارمین فصل این کتاب به رویکردهای نظام‌های سیاسی مختلف مانند توتالیتر، اوتالیتر، لیبرالی، آنارشیستی و دولت اسلامی به موضوع حریم خصوصی شهروندان پرداخته است. 

«اقلیت‌های دینی و نهادهای حقوق بشری»، «برخورداری‌های پیروان اهل کتاب در ج.ا ایران»، «نقد و نظری بر کتاب حقوق و وظایف شهروندان ودولتمردان» و «نقد و نظری بر کتاب حقوق سازمان‌های بین‌المللی» عناوین دیگر فصول این کتاب را تشکیل می‌دهند. 

در بخشی از کتاب در توضیح رویکرد لیبرالیستی در موضوع حریم خصوصی آمده است: «لیبرالیسم از آغاز کوششی فکری به منظور تعیین حوزه خصوصی (فردی، خانوادگی، اقتصادی) در برابر اقتدار دولتی بوده است و به عنوان ایدئولوژی سیاسی از حوزه جامعه‌ی مدنی در برابر اقتدار دولت و بنابراین دولت مشروطه و مقید به قانون و آزادی‌های فردی و حقوق مدنی به ویژه مالکیت خصوصی دفاع کرده است.»

نخستین چاپ کتاب «تاملات حقوقی» با شمارگان 500 نسخه در 224 صفحه، به بهای 80 هزار ریال روانه بازار کتاب شده است.

برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران