معضل زیست‌محیطی آلودگی هوا از منظر حقوقی بررسی شد

معضل زیست‌محیطی آلودگی هوا از منظر حقوقی بررسی شد

معضل زیست‌محیطی آلودگی هوا از منظر حقوقی بررسی شد

20 آبان 1392 ساعت 9:53
«حقوق آلودگی هوا» عنوان مطالعه‌ای تطبیقی است که به همت دکتر علی مشهدی، عضو هیات علمی دانشگاه قم منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با این‌که آلودگی هوا از دیرباز وجود داشته و پدیده جدیدی نیست، اما این مشکل به‌صورت یک معضل زیست‌محیطی، بهداشتی، اجتماعی، سیاسی و حقوق متعلق به عصر حاضر به شمار می‌آید.

بر اساس این نوشتار، آلودگی هوا یک مشکل چند بعدی و پیچیده‌است و حل آن نیازمند تجمیع همه امکانات جامعه، مشارکت و همکاری جدی شهروندان بادولت و استفاده از ابزارهای قانونی است. به بیان دیگر، در واقع ضمانت‌های حقوقی برای مقابله با آلودگی هوا هرچند لازم‌اند، اما به تنهایی کافی نیستند و مجموعه‌ای از عوامل، مکانیزم‌ها و سیاست‌های غیر حقوقی نیز در کنار ضمانت‌های حقوقی نیاز است، هر چند به نظر می‌رسد برای مقابله با تباهی‌های زیست‌محیطی تاثیر عوامل غیر حقوقی به مراتب بیشتر است.

این تحقیق، تلاشی برای بررسی حقوق مربوط به آلودگی هوا و مطالعه اقسام ضمانت‌های حقوقی مقابله و حفاظت از هوای پاک است که نتایج آن در پنج فصل و یک ضمیمه ارایه می‌شود.

مفاهیم، مبانی و ضرورت‌ها، پیشینه و تحولات حقوق آلودگی هوا، ضمانت‌های کیفری، ضمانت‌های اداری و انتظامی و ضمانت‌های مبتنی بر حقوق مدنی، فصل‌های این کتاب را شکل داده‌اند.

محقق در اثر خود در مواجهه با عوامل آلودگی هوا دو دیدگاه خوش‌بینانه و بدبینانه مطرح کرده‌است. دیدگاه بدبینانه معتقد‌است که ضمانت‌های حقوقی نمی‌توانند نقش چندانی در کنترل آلودگی هوا داشته باشند، بلکه فشار جمعیت، اقتصاد، فرهنگ مصرف و سیاست‌های انرژی است که تعیین کننده‌اند. به اعتقاد مولف، حل بحران آلودگی هوا علاوه بر ساختارهای غیرحقوقی، نیازمند بسترهای دقیقی در قوانین و سیاست‌هاست. همه رسالت حقوق محیط زیست نیز حفظ، کنترل، بهبود و بهسازی محیط زیستی است که همواره در حال تنزل، تخریب و آلودگی قرار دارد و در نهایت به دنبال آرمان تبدیل «انسان فاتح زمین» به «شهروند زیستی» است.

نخستین چاپ کتاب «حقوق آلودگی هوا» را انتشارات خرسندی با شمارگان 500 نسخه در 237 صفحه، به قیمت 10 هزار تومان روانه بازار نشر کرده‌است.

برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران