خطری جدی علیه کودکان

خطری جدی علیه کودکان

نویسنده: مریم رامشت

در خبرها داشتیم مهدی معتاد کودک هفت ماهه اش را به قتل رسانده است. قبل از این قتل اتفاقاتی در این خانواده رخ داده بود و علت جدا شدن و ترک این مرد از سوی همسرش اعتیاد بود. به هر حال مادر نوزاد هفت ماهه و همسر متهم قطعا رفتار ناهنجاری را دیده بود که نمی توانست با همسر خود بماند. این زن خطر ناامنی را احساس می کرده و جنبه حمایتی را دریافت نمی کرد به همین دلیل از همسرش جدا شد و احتمالاقصد طلاق داشت اما باید پرسید مادر این نوزاد که چنین حسی را در کنار همسر خود داشت چگونه فرزندش را در شرایط مشابهی رها کرد؛ در شرایطی که فرزند نیز می توانست به اندازه او در خطر باشد.

معتادان به مواد مخدر مکانیسم دفاعی مخرب از خود نشان می دهند که در مواد صنعتی این واکنش تشدید و ذهن و پردازش عقلی آنها مختل می شود. به عنوان مثال شیشه به طور مستقیم عقل و ذهن را تحت تاثیر قرار می دهد به نحوی که فرد فاقد تحلیل مناسب است و احساسات و عواطف جایگاهی در تصمیمات او ندارد. افرادی مثل مادر این نوزاد که احساس ناامنی و خطر می کنند، باید بدانند خطرات برای بچه به مراتب بیشتر است و جای تاسف دارد که این زن وقتی از همسرش جدا شده در مورد فرزندشان اقدامی نکرده و او را در معرض خطر گذاشته و در نهایت پدر خشم و عصبانیت ناشی از رفتار همسر خود را که احتمالاتحت تاثیر مواد مخدر یا نرسیدن مواد بوده روی فرزند خود تخلیه کرده است. مرد با این کار هیجان منفی اش را تخلیه کرده که ناشی از حالت دفاعی مخرب بوده و تعمیم دادن هم در این رفتار مشاهده می شود، یعنی او فرزند را نیز هم جرم مادر تصور کرده و با این عقیده که فرزندش نیز با رفتار او انطباق ندارد خشم و عصبانیت را روی او خالی کرده است.

در چنین شرایطی کودکان و زنان (به خصوص کودکان) در معرض خطر بیشتری قرار دارند. همسران چه زن و چه مرد باید بدانند وقتی همسر معتادی دارند در شرایط دشوار و در موقعیت خطر و آسیب زا قرار دارند و با تنها گذاشتن یا سپردن فرزند نزد آنها تهدید به مراتب بیشتری را برای کودک به وجود می آورند. آنها باید مراقب باشند، در تصمیم قهری و آنی برای جدا شدن فقط خود را در نظر نگیرند زیرا جدا شدن و ترک همسر به تنهایی حل مساله نیست و تنها به معنای پاک کردن صورت مساله است. این افراد در چنین شرایطی بهتر است در کنار فرزند خود باشند تا با راه دیگری که به مراتب بهتر است، موضوع حل شود. این در حالی است که تست های روانی و مشاوره قبل از ازدواج نیز برای جلوگیری از این حوادث توصیه می شود. مشاوره قبل از ازدواج به همراه تست های مختلف و سنجش ظرفیت احساسی و عاطفی و افکار بسیار موثر است تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. از طرفی دیگر دخالت نهاد و سازمان های حمایت از کودکان در جلوگیری از چنین اتفاقاتی بسیار ضروری است.

اگر قرار است فرزند با پدر یا مادر معتاد زندگی کند باید تحت حمایت باشد. در پایان باید تاکید کنم که اعتیاد به شیشه در جامعه ما موقعیت و رفتارهای بزهکارانه ای را به وجود آورده و این رفتارهای پرخطر رو به افزایش است و باید دقت داشت که مسوولیتی را برعهده این معتادان نگذاریم به خصوص مسوولیت نگهداری از افرادی که از لحاظ جسمانی ضعیف هستند، مانند کودکان، چرا که این کار می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

به نقل از روزنامه شرق- شماره 1411- 17/9/90