مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح تفصیلی جدید شهر تهران

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح تفصیلی جدید شهر تهران

شهردار محترم شهر تهران

      شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سومین جلسه سال جاری خود به تاریخ 4/2/1391، طرح تفصیلی تهران را پیرو جلسه قبلی مورخ 8/12/1390 و همچنین جلسه مورخ 15/12/1390 کمیسیون ماده 5 شهر تهران مورد بررسی مجدد قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

      1ـ زیر پهنه R111 در نقشه های طرح تفصیلی جدید شهر تهران به R112 تبدیل گردد و احداث بنا در چارچوب ضوابط و مقررات زیر پهنه R112 بلامانع خواهد بود.

      2ـ زیر پهنه R112 و R121 در نقشه های طرح تفصیلی جدید به R122 تبدیل و احداث بنا در چارچوب ضوابط و مقررات زیر پهنه R122 بلامانع خواهد بود.

      3ـ ساخت و ساز در قطعات با مساحت بیشتر از 50 متر تا 150 متر مربع (با رعایت حداقل عرض معبر 6 متر و رعایت برهای اصلاحی) عمدتاً در اراضی و املاک ریز دانه واقع در پهنه R حداقل سه طبقه روی پیلوت مجاز است.

      4ـ در اراضی و املاک دارای مساحت کمتر از 50 متر مربع (طبق سند مالکیت) واقع در پهنه (R) شهرداری با اولویت تملک اقدام و در صورت عدم تملک، به شرط رعایت بر اصلاحی احداث صرفاً یک واحد مسکونی (زیرزمین و همکف) با حداکثر 80% سطح اشغال مجاز خواهد بود.

      5 ـ در زیر پهنه R241 تراکم ساختمانی 120% (یکصد و بیست درصد) سطح اشغال حداکثر 30% و حداکثر 4 طبقه تعیین می گردد.

      6 ـ کلیه اراضی دولتی متعلق به وزارت راه و شهرسازی، در پهنه بندی های طرح تفصیلی جدید شهر تهران جهت تأمین سیاستهای وزارت مذکور به کاربری های R و M تبدیل می گردد، شهرداری تهران با همکاری دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ظرف مدت 2 ماه نسبت به تدقیق و لحاظ آن در نقشه های طرح تفصیلی جدید شهر تهران اقدام نمایند.

      7ـ به منظور ایجاد تعادل در توسعه شهر، تراکم پایه مالی در کلیه پهنه های مسکونی (R) واقع در شمال محور انقلاب معادل 120% (یکصد و بیست درصد) وسعت ملک برابر سند مالکیت و در جنوب محور انقلاب معادل 180% (یکصد و هشتاد درصد) وسعت ملک برابر سند مالکیت تعیین می گردد.

      8 ـ شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه با همکاری دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در پهنه های سکونت (R) بندهای فوق محدوده های فوق الذکر که دارای شرایط خاص هستند را شناسایی و در حد تراکم مصوب طرح جامع و یا در حد تراکم وضع موجود ملاک عمل و یا در حد تراکم وضع موجود غالب محدوده های مورد نظر پس از تأیید نهایی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تثبیت و در نقشه های طرح تفصیلی جدید شهر اعمال نمایند. (از جمله اراضی باغات کن و شهرک آزاد شهر در منطقه 22، شهرک گلستان در منطقه 4، حریم امنیتی کاخ سعدآباد)

معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ میرمحمد غراوی