بهزیستی مسوول برخورد با کارفرمایان کودکان‌کار نیست

بهزیستی مسوول برخورد با کارفرمایان کودکان‌کار نیست

مدیر کل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی‌بهزیستی درگفتگو با ایلنا :

بهزیستی مسوول برخورد با کارفرمایان کودکان‌کار نیست



سال گذشته 10 هزار و 414 نفر در مراکز بهزیستی پذیرش شدند که 22 درصد از این تعداد اتباع بیگانه بودند./سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند برای کودکان کار و خیابان و یا اتباع بیگانه ، مدرسه یا بیمارستان احداث کند .


ایلنا: مدیر کل امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی گفت: با توجه به قوانین وزارت کار سازمان بهزیستی تحت هیچ شرایطی مسئولیتی در قبال برخورد با متخلفان مربوط به کودکان ندارد.
سید حسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مسوولیت کودکان‌کار با سازمان بهزیستی نیست تاکید کرد: طبق موارد اعمال شده در قانون ،کودکان 15 تا 18 سال به کارگران نوجوان اطلاق شده و کار این دسته از کودکان پذیرفته شده است و قوانین کار شامل این کودکان می‌شود.
او افزود: طبق ماده 713 قانون مجازات اسلامی هر کس فرد صغیر یا غیررشیدی را به کار تکدی‌گری وادار کند مجرم، محسوب می‌شود که بر اساس این قانون، مسئول برخورد با مجرکان این چنینی که حقوق کودکان را ضایع می‌کنند سازمان بهزیستی نیست.
موسوی چلک ادامه داد: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که در سال 81 به تصویب مجلس رسید،‌هر گونه استثمار و بهره‌کشی از کودکان کار ممنوع بوده و در عین حال باز هم مسئول برخورد با متخلفان در این ارتباط بهزیستی نیست.
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به منع بدترین اشکال کار برای کودکان تصریح کرد: ‌در مقاوله‌نامه نیز موضوع کار کودک مطرح شده و کارهای سخت و دشوار برای کودکان منع شده بر همین مبنا وزارت کار مسئول و پیگیری این بخش از حقوق کودکان است.
به گفته موسوی چلک در این میان مسوولیت بهزیستی در مورد کارتن‌خواب‌ها بیشتر از سایر دستگاه‌ها بوده چرا که در این ارتباط آئین‌نامه‌ای توسط دولت در سال 84 تصویب شده و در این زمینه دستگاه‌های گوناگون خصوصا بهزیستی را مسئول دانسته است.
مدیر کل امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال ارزیابی و بررسی آئین‌نامه اجرایی مصوبه هیات دولت هستیم تا عملکرد هر یک از دستگاه‌ها در سطح کشور در زمینه کارتن‌خواب‌ها و آئین‌نامه مربوط به ساماندهی کودکان خیابانی را بررسی کنیم خاطرنشان کرد: سال گذشته 10 هزار و 414 نفر در مراکز کودکان خیابانی بهزیستی پذیرش شدند که 22 درصد از این تعداد اتباع بیگانه بوده‌اند.
او ادامه داد: سازمان بهزیستی مسوول حمایت از اتباع بیگانه‌ای که کارت اقامتی دارند نیست چرا که سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند برای حمایت از این افراد و یا کودکان کار و خیابان، مدرسه،‌بیمارستان یا سایر امکانات رفاهی ایجاد کند.
موسوی چلک در ادامه گفت: بهزیستی مسئول ساماندهی و پاسخگویی به موضوعاتی که جزو وظایف سازمان‌های دیگر بوده نیست.