«حقوق روزنامه‌نگاری در سرزمین‌های عربی» روانه بازار کتاب شد

«حقوق روزنامه‌نگاری در سرزمین‌های عربی» روانه بازار کتاب شد

«حقوق روزنامه‌نگاری در سرزمین‌های عربی» روانه بازار کتاب شد

 

19 دی 1390 ساعت 15:47
«حقوق روزنامه‌نگاری در سرزمین‌های عربی» نوشته «سلیمان صالح» با ترجمه «سمیه طیبی» و همکاری «محسن رضوانی» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده در پیشگفتار کتاب، هدف از انتشار این اثر را حمایت از آزادی مطبوعات و گشودن چشم‌اندازهای تازه برای تحقق آزادی بیان می‌کند و می‌نویسد: این آزادی جز با تضمین حقوق روزنامه‌نگاران که تولیدکنندگان محتوای اصلی مطبوعاتند، امکانپذیر نیست. 

سلیمان صالح این حقوق را شامل دستیابی روزنامه‌نگاران به اطلاعات و حضور آن‌ها در گفت‌‌وگوی آزاد درباره مسایل مختلف جامعه و مشکلات آن می‌داند. 

این نوشتار در هفت فصل «حقوق روزنامه‌نگار در انتشار روزنامه»،«حق روزنامه‌نگار در دستیابی به اطلاعات و نقش او در تحقق حق آگاهی عمومی»،«حق روزنامه‌نگار در حمایت از اسرار منابع اطلاعاتی‌اش»،«مفهوم شرط و وجدان و نقش آن در تحقق رابطه متوازن میان روزنامه‌نگار و موسسه مطبوعات»،«حق روزنامه‌نگار در آموزش و تمرین» و «نظریه عربی حقوق روزنامه‌نگاران» می‌کوشد علاوه بر بازتعریف حقوق روزنامه‌نگاران، ابعاد مختلف منتج به آن را در کشور‌های عربی تبیین کند. 

صالح در مقدمه فصل چهارم نیز می‌نویسد: «دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران و تضمین حقوق آن‌ها به معنی دفاع از حق آگاهی عمومی و حمایت حقوق جامعه در آزادی و بیان است. از آن حیث که روزنامه‌نگاران، نماینده مردم در کسب اخبار و اطلاعات و پوشش خبری رویداد‌ها و مدیریت گفت‌وگوی آزاد میان گروه‌های جامعه و نیرو‌های سیاسی و فکری محسوب می‌شوند.» 

نویسنده اعتقاد دارد که وجود یک صنعت عربی قدرتمند در عرصه اطلاع‌رسانی‌ است که می‌تواند نهضت بیداری اسلامی را محقق کند.
 
چاپ نخست کتاب «حقوق روزنامه‌نگاران در سرزمین‌های عربی» از سوی انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با شمارگان 1000 نسخه، 348 صفحه و به بهای 40000 ریال روانه بازار نشر شده است. 
به نقل از خبرگزاری کتاب ایران