سرشار از «حقوق مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران و آمریکا» می‌گوید

سرشار از «حقوق مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران و آمریکا» می‌گوید

سرشار از «حقوق مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران و آمریکا» می‌گوید

  قانون فعلی مطبوعات نقص‌هایی دارد

 

28 دی 1390 ساعت 10:24
«محمد سرشار » که کتاب «حقوق مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا» را در دست انتشار دارد، نداشتن قانون مدون در برخی‌ حوزه‌ها، تعارض‌ برخی قوانین و حمایت نکردن قانون فعلی از رسانه‌ها را از کاستی‌های قانون فعلی مطبوعات عنوان کرد.-
سرشار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که این کتاب با عنوان فرعی «بررسی تطبیقی آزادی‌ها، امتیازات، محدودیت‌ها، جرایم، کیفر‌ها و نظام دادرسی» منتشر خواهد شد، هدف از انتشار این نوشتار را ضرورت تدوین قانون جامع رسانه‌ای در حوزه مطبوعات عنوان کرد و افزود: این قانون توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ تهیه و به‌صورت لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

وی با بیان این که «نیازمند بازنگری در سیاستگذاری در حوزه مطبوعاتیم» درباره ویژگی‌های قانون مطبوعات آمریکا و ایران گفت: قوانین مطبوعات در کشور آمریکا با توجه به نظریه‌های آزادی‌ بیان شکل گرفتند و بنابراین، اصول آن‌ها مبتنی بر همان نظریه‌هاست. قانون مطبوعات کشورمان نیز بیشتر از نگاه فقه شیعه بررسی و تدوین شده‌اند.

سرشار که قوانین ایران و آمریکا را تا سال 1385(2007) بررسی کرده است، از جمله کاستی‌های قوانین کشورمان را پرداختن سهم بیشتر این قوانین به جرایم مطبوعاتی در حوزه سیاسی و دعواهای سیاسی دانست و گفت: در این کتاب در کنار پرداختن به حضور و نقش هیات منصفه به شیوه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی، دادگاه‌های صالح رسیدگی به جرایم مطبوعاتی، پاسخ‌های رسمی‌ و غیر رسمی و همچنین کیفر‌هایی که باید برای جرایم مطبوعاتی در نظر گرفت، با نگاهی تطبیقی به شیوه‌های رسیدگی به جرایم مطبوعاتی نیز پرداخته شده است.

نویسنده حوزه رسانه درباره دلیل برگزیدن کشور آمریکا برای این مقایسه تطبیقی گفت: به علت تجربه بیشتر کشور آمریکا و نیز پیشرفت این کشور در حوزه رسانه، آن را برای مقایسه تطبیقی برگزیدم تا بتوان را‌ه‌های میان‌بر را برای پیشرفت حقوق مطبوعات در کشورمان شناسایی کرد.

سرشار این کتاب را دارای 11 فصل عنوان کرد و گفت: در انتهای هرفصل جمع‌بندی و پیشنهاد‌هایی برای قانون جامع رسانه‌ها ارایه شده است.

این روزنامه‌نگار با بیان این‌که مقدمه این اثر توسط دکتر «محسن اسماعیلی» عضو حقوقدانان شورای نگهبان نوشته شده است، با تاکید بر این‌که ما علاوه بر تاکید بر ارزش‌های انقلابی می‌توانیم شرایط حرفه‌ای را برای دست‌اندکاران رسانه به‌وجود آوریم، گفت: به نظر من، پیشنهاد قانون جامع رسانه‌ای در حوزه مطبوعات باید از سوی مجلس شورای اسلامی ارایه می‌شد.

کتاب «حقوق مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا» نوشته «محمد سرشار» هفته نخست بهمن‌ماه از سوی انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها روانه بازار کتاب می‌شود. 
نقل از خبرگزاری کتاب ایران