درباره انجمن معتادان گمنام ایران

درباره انجمن معتادان گمنام ایران

مختصری از تاریخچه انجمن

در سال 1935 میلادی پدیده ای به نام (Alcoholics Anonymous) الکلی های گمنام که به AA معروف است، در دنیای ما به وجود آمد که تاثیر آن در زندگی الکلی ها و معتادان، مانند تاثیر پیغمبران در زندگی بی اعتقادان بود. بنیان گذار این انجمن در اثر یک تجربه عمیق روحانی از وسوسه اعتیاد به الکل رها شده بود و به تجربه دریافت که رسانیدن پیام بهبودی به الکلی های دیگر، تضمینی جهت بهبودی شخصی اوست. او متوجه شده بود که فقط با در میان گذاشتن تجربه بهبودی خود، قادر به حفظ آن می شود.

گسترش ابعاد این کشف بزرگ روز به روز فراتر رفت و اکنون حدود 250 برنامه خود یاری در زمینه های مختلف اعتیاد و ناهنجاری روانه، از همین روش که به نام دوازده قدمی، معروف شده بهره برداری می کنند.   

تاریخچه معتادان گمنام در ایران

در سال 1369 دو برادر که در خارج از کشور با کمک انجمن، در بهبودی به سر می بردند و به ایران آمده بودند. اولین جلسه معتادان گمنام را در مرکز بازپروری قرچک برگزار کردند. این جلسات به مدت یکسال ادامه داشت اما به علت دیدگاه های آن زمان نسبت به بیماری اعتیاد، این دو برادر از ادامه این راه باز ماندند و انجمن معتادان گمنام ایران که تازه تاسیس و نو پا بود برای مدتی فعالیتش متوقف شد، اما این پایان راه نبود زیرا در سال 1372 دو نفر که در ایالات متحده و کانادا از طریق انجمن ، سلامتی خود را باز یافته بودند، در تهران  به طور اتفاقی در یک مهمانی با هم آشنا می شوند و تصمیم می گیرند که به یاری هم و با همکاری سازمان بهزیستی پیام بهبودی را به معتادانی که در مرکز بازپروری قرچک بسر می بردند برسانند. در این بین یکی از اعتضای نسبتاً با سابقه و فعال انجمن در خارج از کشور نیز به جمع آنها اضافه شد و پس از آن شکل گیری انجمن در خارج از کشور نیز به جمع آنها اضافه شد و پس از آن شکل گیری انجمن معتادان گمنام در ایران شتاب بیشتری به خود گرفت و بالاخره آنان موفق شدند نظر مسئولین بهزیستی  را برای برگزاری جلسات هفتگی در مرکز بازپروری قرچک در تاریخ (31/1/73) جلب نمایند. این گروه 3 نفری در مرداد 1373 توانستند محلی مستقل در تهران برای برگزاری جلسات خود اجاره نمایند. ضمناً یکی از دو برادری که در ابتدا از آن ها یاد کردیم نیز به این گروه نوپا پیوست و هم اکنون پس از گذشت سالها همه روزه جلسات متعددی در تهران، مراکز استانها، شهرستانها، روستاها و اقسا نقاط کشور برگزار می شود و تعداد قابل توجهی از معتادان توانسته اند با کمک انجمن بهبودی و سلامتی خود را بازیابند.

مجوزرسمی فعالیت

انجمن NA ایران براساس مجوز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا در تاریخ 17/02/1386 تحت شماره 21065 اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و در روزنامه رسمی شماره 18120 مورخ 26/2/1386 درج گردیده است.

منبعی در اجتماع شما

معتادان گمنام ، تشکیلاتی غیر انتفاعی، بین المللی و انجمنی برخاسته از بطن اجتماع می باشد که با هدف بهبودی معتادان ، در 116 کشور فعال است. اعضای انجمن معتادان گمنام  NA، چگونگی زندگی بدون مواد مخدر را از یکدیگر یاد گرفته و از عوارض اعتیاد در زندگی شان بهبود می یابند.

اگر در نظر دارید انجمن معتادان گمنام را به کسی که با مواد مخدر مشکل دارد، توصیه کنید ممکن است سوالاتی ما داشته باشید. این جزوه برای پاسخگویی به چنین سؤالاتی طراحی شده است.

اعضای انجمن معتادان گمنام چه کسانی هستند؟

هر کسی که بخواهد مصرف مواد مخدر را قطع کند، می تواند عضوی از انجمن معتادان گمنام باشد. عضویت محدود به مصرف ماده خاصی نمی باشد. کسانی که احساس می کنند با مواد مخدر (از نظر ما الکل هم نوعی ماده مخدر است) چه انواع قانونی آن و چه غیر قانونی که البته شامل الکل هم می شود، مشکل دارند به جمع ما خوش آمدند. تمرکز بهبودی در NA بر روی مشکل اعتیاد است نه یک ماده خاص.

گمنامی

اصل اساسی گمنامی ، باعث می شود تا معتادان بدون ترس از ممانعت های اجتماعی و قانونی ، در جلسات شرکت کنند. این برای معتادی که قصد دارد برای اولین بار در جلسات شرکت کند مساله مهمی است. همچنین ، گمنامی ، فضای یکسان و مساوات را در جلسات به وجود آورده و این اطمینان را ایجاد می کند که هیچ فرد یا شرایطی مهمتر از پیام بهبودی که در قالب مشارکت مطرح می شود ، نیست.

روش اصلی بهبودی در NA ، باور این برنامه و ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر است. اعضاء با حرف زدن در باره تجربیات و بهبودی شان از مصرف مواد مخدر ، در جلسات شرکت می کنند. ساختار جلسات NA غیر رسمی است و در مکانی که توسط گروه اجاره می شود، برگزار می گردد و توسط اعضایی که به نوبت جلسه را باز و بسته می کنند رهبری می شود. هزینه جلسات NA و سایر خدمات به طور کامل از محل کمک های داوطلبانه اعضای معتاد و فروش نشریات بهبودی تامین می گردد. کمک های مالی از طرف کسانی که عضو نیستند مورد قبول نیست. اکثر جلسات NA ، به طور مرتب و هفتگی در زمان و مکان معینی و معمولاً در اماکن عمومی ، برگزار می شوند. اساساً دو نوع جلسه وجود دارد:

جلساتی که برای عموم آزاد است (جلسات باز) و جلساتی که برای عموم آزاد نبوده و مختص معتادان است (جلسات بسته). جلسات اشکال و فرم های متفاوتی دارند: مشارکت، سخنران، سؤالات و جواب، موضوعی و بعضی نیز  ترکیبی از این موارد می باشند. هدف همه جلسات یکی است: فراهم کردن محیطی امن و مناسب برای بهبودی شخصی.

NA چگونه کار می کند؟

کمک معتادان به یکدیگر برای بهبودی ، پایه و اساس NA است. اعضا به طور مرتب، گرد هم جمع می شوند تا درباره تجربیات شان در بهبودی حرف بزنند. اعضای با تجربه بیشتر (که به راهنما معروفند) به طور فردی با اعضای جدیدتر کار می کنند. هسته اصلی و قلب برنامه NA،  دوازده قدم است. این قدم ها مجموعه ای از رهنمون ها برای دستیابی عملی به بهبودی است. با دنبال کردن این رهنمودن ها و کار کردن صمیمانه با سایر اعضاء ، معتادان یاد می گیرند که مصرف مواد مخدر را قطع کرده و با مسائل زندگی روزانه روبرو شوند. انجمن معتادان گمنام، یک سازمان مذهبی نیست و نماینده مکتب اعتقادی خاصی نمی باشد. این انجمن ، اصول روحانی پایه ای مانند صداقت، روشن بینی، ایمان ، تمایل و فروتنی را به معتادان می آموزد تا در زندگی روزانه مورد استفاده قرار دهند. نحوه استفاده عملی از اصول روحانی، خاص هر فرد است و توسط خود وی تعیین می گردد.

بهبودی در NA، یک درمان معجزه آسا نیست که در یک مقطع زمانی خاص صورت بگیرد، بلکه فرآیندی است مداوم و مشخص. اعضاء، خود، برای پیوستن به NA و طی کردن بهبودی با سرعت دلخواهشان، شخصاً تصمیم می گیرند.

میزان رشد

از آنجائیکه هیچ مدرکی از حضور و شرکت افراد در برنامه، نگهداری نمی شود، برآورد کسانی که به انجمن معتادان گمنام آمده و نهایتاً ، پاکی های طولانی مدتی را به دست می آورند. سخت است. تنها شاخص موفقیت ما، رشد سریع تعداد گروه های انجمن در طول چند سال اخیر و گسترش معتادان گمنام در نقاط مختلف جهان است.

در سال 1978، ما کمتر از 200 گروه ثبت شده در سه کشور داشتیم. در سال 1982، 11 کشور 1200 گروه داشته و در 1993، 60 کشور دارای بیش از 13 هزار گروه با بیش از 19 هزار جلسه بوده اند. طبق برآوردی در آگوست 2002، تقریباً 20 هزار گروه ثبت شده در 108 کشور، بیش از 30 هزار جلسه هفتگی برگزار می گردند. آخرین برآوردها در سال 2005 حاکی از فعالیت 32 هزار در 113 کشور جهان می باشد. نتایج بررسی ها در اطلاعات آماری ذیل، بدست آمده از بررسی تقریباً نیمی از 13500 شرکت کننده در همایش جهانی NA در جرجیای آتلانتا در سال 2002، می باشد:

سن:

2% پاسخگو ها کمتر از 20 سال سن داشتند.

11% بین 21 تا 30 سال سن داشتند.

32% بین 31 تا 40 سال سن داشتند.

41% بین 41 تا 50 سال سن داشتند.

12% بالای 51 سال سن داشتند.

2% پاسخگو نبودند.

 

جنسیت:

55% پاسخگو، مرد بودند.

44% پاسخگو ، زن بودند.

1% پاسخگو نبودند.

از پاسخگوها در این تحقیق پرسیده شد:، چگونه انجمن معتادان گمنام را پیدا کرده اند؟

(پاسخگو ها می توانستند بیشتر از یک گزینه را از بین پاسخ ها انتخاب کنند.)

62% معرفی از طریق مراکز درمانی و مشاوره

45% معرفی از طریق دیگر اعضا

21% معرفی از طریق یک عضو خانواده.

20% معرفی از طریق سیستم قضایی (دادگاه، بازپروری ، جلسات در زندان ها، ...)

 

تنوع قومی

به نظر می رسد تنوع قومی در بین اعضاء می تواند نشانگر مکان و محل جغرافیای این بررسی قرار گیرد. نتیجه تحقیقات در سال 2002 در آتلانتا این بود که:

49% پاسخگوها سفید پوست ، 39% سیاه پوست، 4% اسپانیولی زبان و 8% سایر نژادها بودند. در 1998 ، در سن حوزه کالیفرنیا، 71 %  پاسخگوها سفید پوست ، 14% سیاه پوست، 9% اسپانیولی زبان و 6% سایر نژادها بودند.

 

NA در اجتماع

کمیته های داوطلب متشکل از اعضای NA، به منظور هماهنگ کردن بسیاری از خدمات در جامعه ، تشکیل شده اند. هیچ کمک مالی را از کسانی که عضو نیستند نمی پذیرند. هیچ مشاور یا وکیل حرفه ای ندارند و هیچ درمانگاه یا امکانات اقامتی را فراهم نمی کنند. در ذیل فهرستی از خدماتی که توسط این کمیته ها ارائه می شود را ملاحظه می کنید:

 

جلسات اطلاع رسانی به جامعه توسط اعضای NA ، جهت آگاه کردن جامعه از وجود انجمن معتادان گمنام و خدمات قابل دسترس آن، برگزار می شود.

 

کنفرانس ها و نمایشگاه های مربوط به بهداشت و سلامت، رویدادهایی هستند که توسط سازمان های حرفه ای برگزار شده و NA ممکن است در آنها غرفه داشته و یا در قالب یک کارگاه، اطلاعاتی را ارائه کند.

 

معرفی NA اغلب به مراکز مذهبی، نیروی انتظامی، قضات، مشاورین ، پرستاران ، دکترها ، مسئولان و مربیان آموزش و پرورش و غیره به منظور اطلاع رسانی صورت می گیرد.

 

اعلامیه های خدمات عمومی می تواند اطلاعاتی در مورد NA را از طریق رسانه ها (مطبوعات، رادیو ، تلویزیون ، بیلبورد، تبلیغات اتوبوس و پوستر) به عموم منتقل کند.

 

خدمات تلفنی اطلاعاتی جلسات محلی و اطلاعات عمومی مربوط به NA را از طریق تلفن فراهم می سازد.

 

فهرست جلسات برنامه هایی هستند که به صورت فراگیر یا محلی برای اعلام ساعت و محل جلسات تهیه شده و عموماً به راحتی یافت می شوند.

 

خدمات به بیمارستان ها و زندان ها توسط کمیته ای با همین عنوان و از طریق برگزاری جلسات اطلاع رسانی صورت می گیرند تا به شرکت کنندگان پایه و اساس برنامه انجمن معتادان گمنام را معرفی کنند. آنها پیام بهبودی NA را به معتادانی که دسترسی کامل به جلسات NA را ندارند می رسانند.

جلسات یا معرفی ها ، برای بیمارستان ها ، زندان ها ، مراکز بازپروری معتادان ، مراکز سم زدائی و سایر موسسات ذیربط از شمول وظایف کمیته یاد شده است.

خدمات نشریات شامل انواع کتاب، جزوه و نوارهای شنیداری می شوند.

بعضی از آن ها در قالب خط بریل (برای نابینایان) و بعضی با ویرایش حروف بزرگ هستند. نشریات انجمن معتادان گمنام، به زبان های زنده دنیا و نیز فارسی چاپ می شود.

 برگرفته از سایت رسمی انجمن معتادان گمنام ایران www.nairan.org