پرسش از جایگاه امنیت در حقوق کیفری

پرسش از جایگاه امنیت در حقوق کیفری

 پرسش از جایگاه امنیت در حقوق کیفری

25 اسفند 1389 ساعت 16:00
کتاب «قلمروی امنیت در حقوق کیفری» به قلم حسین آقابابایی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کارکرد کلی علم حقوق از یک سو، به معنای نهادسازی و ارزش‌آفرینی و از سوی دیگر، کنترل اجتماعی و تنظیم رفتارها و فعالیت‌های انسان برای فراهم‌سازی محیطی مناسب برای رشد و تعالی بشر است.

حقوق کیفری، شاخه‌ای از حقوق است که ضمن جرم تلقی کردن نقض ارزش‌های اساسی هر جامعه، برای ایفای نقش اصلی خود یعنی حفظ ساختار جامعه و ارزش‌های اساسی آن، از ابزارهای کیفر و مجازات استفاده می‌کند.

جایگاه امنیت در نظریه‌های دولت و نقش آنها در تامین امینت، ارتباط حقوق کیفری با امنیت، رویکرد شرایط امنیتی دنیای معاصر به حقوق کیفری، تاثیر مصالح امنیتی بر نوع ضمانت اجراهای حقوق کیفری و کیفیت فرآیند دادرسی کیفری و همچنین امکان تحدید شدن یا نشدن حقوق بنیادین از سوی دستگاه حقوقی و دولت، پرسش‌هایی‌اند‌ که نویسنده کتاب در پی پاسخ‌گویی به آنهاست.

این اثر از دو بخش تشکیل شده است. مباحث مفهومی و چارچوب تحلیلی، موضوع بخش نخست است که در فصل‌های واژه‌شناسی و درآمدی به امنیت، امنیت و سیاست جنایی ایدئولوژیک بررسی می‌شود.

بخش دوم، به بررسی مداخله کیفری و تضمین امنیت اختصاص دارد. جرم‌انگاری، دادرسی کیفری عادلانه و تعلیق حقوق و اعلام حالت فوق‌العاده، موضوعات بخش دوم این کتاب‌اند.

چاپ نخست کتاب «قلمروی امنیت در حقوق کیفری» در شمارگان 2500 نسخه، 380 صفحه و بهای 60000 ریال از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.