«تاریخ حقوق» اواخر بهار آینده در بازار نشر

«تاریخ حقوق» اواخر بهار آینده در بازار نشر

«تاریخ حقوق» اواخر بهار آینده در بازار نشر

22 اسفند 1389 ساعت 10:30
استاد دانشگاه امام صادق(ع) از تالیف مجموعه هشت جلدی «تاریخ حقوق» خبر داد و گفت: این کتاب پیشینه شکل‌گیری تاریخ حقوق در جهان را با محور قانون ایران و اسلام و بر اساس استنادهای تاریخی تحلیل و بررسی می‌کند.

حمید بهرامی‌احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار داشت: جلد نخست این مجموعه که با عنوان «تاریخ حقوق» منتشر می‌شود، نگاهی به پیدایش حقوق در جوامع اولیه و نیز شکل‌گیری‌ و گسترش آن در جامعه ایران دارد.

وی افزود: در جلد نخست این مجموعه علاوه بر بررسی زمینه پیدایش حقوق در ایران، قوانین و حقوق کشور‌های دیگر نظیر «بابل، هند، مصر» که دارای قوانینی مستقل بوده‌اند و بر مواد حقوقی و قانونی ایران تاثیر گذاشته‌اند، مطرح و مورد بررسی شده‌اند.

بهرامی‌احمدی ادامه داد: هدف این کتاب، بالابردن سطح اطلاعات دانشجویان حقوق و فقه اسلامی است تا با روند تحولات تاریخی حقوق ایران بیش از گذشته آشنا شوند.

وی افزود: تاکنون کتابی در زمینه تاریخ حقوق با محور تغییرات آن در ایران تالیف نشده است و آنچه هست، مطالبی پراکنده و جزئی است، اما این مجموعه با استفاده از استنادهای تاریخی، مسائل حقوقی و کیفری جوامع و تاثیرگذاری آن بر حقوق ایران را در روند دوران‌های گذشته مورد بررسی قرار می‌دهد.

بهرامی‌احمدی افزود: نگارش جلد نخست این مجموعه‌ رو به تمام است و در جلدهای بعدی نیز حقوق بعد از اسلام، حقوق مذاهب، حقوق فرقه‌های اسلامی، حقوق ایران بعد از اسلام، تصویب قانون اساسی و نیز حقوق قانونی فعلی در ایران را نگارش خواهم کرد.

مولف اثر درباره منابع گردآوری این کتاب گفت: در تالیف این مجموعه بیشتر از کتاب‌های حقوقی و تاریخی که به زبان‌های عربی، فارسی، انگلیسی و فرانسه نگاشته شده‌اند، بهره گرفته‌ام، کتاب‌هایی که وقایع را بر اساس استنادهای تاریخی بررسی کرده‌اند.

بهرامی‌احمدی درباره مخاطبان این اثر تصریح کرد: در بررسی مباحث فقهی در این کتاب بیشتر جنبه حقوقی آن مدنظر است و فقه حقوقی را فارغ از مباحث عبادی مطرح می‌کند و در برخی موارد نمونه‌ای را به صورت تصادفی یا مثال می‌آورد.

وی ادامه داد: جلد نخست مجموعه هشت جلدی «تاریخ حقوق» تا پایان بهار سال 1390 از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.