بررسی مسوولیت مدنی تخریب‌گران محیط زیست

بررسی مسوولیت مدنی تخریب‌گران محیط زیست

بررسی مسوولیت مدنی تخریب‌گران محیط زیست

20 خرداد 1390 ساعت 12:30
نویسنده حوزه حقوق از تالیف کتاب «مسوولیت مدنی تخریب محیط زیست در حقوق ایران و فرانسه و اسناد بین‌الملل و فقه امامیه» خبر داد و گفت: این اثر در سه فصل اصلی به مطالعه مسوولیت مدنی تخریب‌گران محیط زیست می‌پردازد./
دکتر عزیزالله فهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار داشت: با توجه به جدی شدن مساله محیط زیست، آلودگی آن و افزایش روزافزون جمعیت، استفاده از منابع محیط زیست برای تمام مردم جهان و دولت‌های کشورها محدود شده است. در کشور خودمان؛ ایران نیز حتی کسانی که دارای ملک شخصی‌اند، مانند گذشته دیگر نمی‌توانند هر نوع تصرفی در فضای سبز شخصی خویش مثل قطع درختان و تبدیل مزارع به ساختمان‌های مسکونی را داشته باشند. همچنین مردم نمی‌توانند هر نوع استفاده‌ای از کوه‌ها و جنگل‌های کشور بکنند.

مولف کتاب «مسوولیت مدنی تخریب محیط زیست در حقوق ایران و فرانسه و اسناد بین الملل و فقه امامیه» با اشاره به این که مبنای مسوولیت در این نوشتار، مسوولیت مطلق است و شامل زمان تلف غیرعمدی نیز می‌شود، افزود: کتاب بیانگر این مطلب است که آلوده کردن و تخریب محیط زیست، به صورت عمدی یا غیرعمدی دارای مسوولیت‌هایی است. به طور مثال، اگر راننده‌ای در حال خواب یا بریده شدن ترمز منجر به قطع درخت جنگلی شود، مسوول است و باید این خسارت را جبران کند.

دکتر فهیمی یادآور شد: این اثر از سه فصل اصلی تشکیل شده است. در فصل نخست با عنوان «کلیات» به تعریف واژه‌های مربوط به حوزه مسوولیت مدنی تخریب محیط زیست پرداخته‌ و در فصل دوم مبنای مسوولیت و ارکان آن را تعیین کرده‌ام. همچنین در فصل سوم مصادیق تخریب و آلودگی را در فقه ایران، حقوق ایران و فرانسه و اسناد بین‌المللی ارایه داده‌ام.

مولف کتاب «قواعد فقه» ادامه داد: دانشجویان رشته‌های حقوق دانشگاه‌های سراسر کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و پژوهشگران عرصه محیط زیست در حوزه علمیه قم مخاطبان کتاب «مسوولیت مدنی تخریب محیط زیست در حقوق ایران و فرانسه و اسناد بین‌الملل و فقه امامیه» را تشکیل می‌دهند.

وی در پایان گفت: در صورتی که این اثر به زبان‌های دیگر ترجمه شود، قابل استفاده برای دانشجویان خارجی نیز است، زیرا این نوشتار حدود هفده کنوانسیون بین‌المللی و حقوق فرانسه را نیز بررسی می‌کند. 

چاپ دوم کتاب «مسوولیت مدنی تخریب محیط زیست در حقوق ایران و فرانسه و اسناد بین‌الملل و فقه امامیه» اثر دکتر عزیزالله فهیمی در شمارگان 1500 نسخه و 350 صفحه به زودی از سوی انتشارات بوستان کتاب، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، منتشر و راهی بازار نشر خواهد شد.