نگاهی به روند رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما

نگاهی به روند رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما

نگاهی به روند رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما

6 تیر 1390 ساعت 9:00
نویسنده و پژوهشگر حوزه حقوق از انتشار کتاب «نظام حقوقی رسیدگی به کارگر و کارفرما» خبر داد و گفت: این نوشتار با هدف تبیین نظام حقوقی حاکم بر روند رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان به رشته تحریر درآمده است.
مرتضی نجابت‌خواه، یکی از مولفان کتاب «نظام حقوقی رسیدگی به کارگر و کارفرما» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار داشت: کارگران، کارفرمایان و مراجع دانشگاهی، مخاطبان اصلی کتاب «نظام حقوقی رسیدگی به کارگر و کارفرما» را تشکیل می‌دهند و می‌توانند از مباحث آن در امور دادرسی کار استفاده کنند. 

وی ادامه داد: در ابتدای این اثر به پیشینه تاریخی و تحولات قانون‌گذاری مربوط به نظام رسیدگی اختلافات کارگر و کارفرما اشاره کرده‌ام. واژگان کلیدی مربوط به نظام رسیدگی اختلافات کارگر و کارفرما، بخشی دیگر از محتوای کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

نجابت‌خواه یادآور شد: مخاطبان با مطالعه این اثر با تعهدات و تکالیف کارگر و کارفرما و انواع دعاوی و آرایی که در مراجع حل اختلافات کارگر و کارفرما وجود دارد، آشنا می‌شوند.

مولف کتاب «نظام حقوقی رسیدگی به کارگر و کارفرما» تصریح کرد: این اثر به تحلیل و بررسی قانون کار و قانون دیوان عدالت اداری توجه دارد و مصوبات هیات وزیران در ارتباط با هیات‌های تشخیص حل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعی، مصوبات وزارت کار و امور اجتماعی و برخی قوانین سابق منسوخ شده را عنوان می‌کند. 

مدیر پروژه تالیف کتاب «آیین‌های تصمیم‌گیری در حقوق اداری» تعنوان داشت: از دیگر مواردی که در کتاب «نظام حقوقی رسیدگی به کارگر و کارفرما» به تفسیر آن پرداخته‌ام، می‌توان به رویه قضایی اشاره کرد. این رویه شامل آرای هیات عمومی دیوان عالی کشور، آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و نمونه‌هایی از آرای مراجع حل اختلاف کارگری ـ کارفرمایی است.

از مرتضی نجابت‌خواه در آیین شانزدهمین دوره جایزه کتاب فصل، ویژه زمستان 89 به دلیل تالیف کتاب «آیین‌های تصمیم‌گیری در حقوق اداری» تقدیر شد.

چاپ نخست کتاب «نظام حقوقی رسیدگی به کارگر و کارفرما» اثر مشترک مرتضی نجابت‌خواه و دکتر مهدی هداوند در شمارگان 1500 نسخه، 576 صفحه و بهای 90 هزار ریال به تازگی از سوی انتشارات جنگل منتشر شده است.