نگاهی حقوقی به سببیت و مسولیت پدیده‌های بزه‌کارانه

نگاهی حقوقی به سببیت و مسولیت پدیده‌های بزه‌کارانه

نگاهی حقوقی به سببیت و مسولیت پدیده‌های بزه‌کارانه

20 تیر 1390 ساعت 10:45
بررسی رابطه میان سببیت و اشکال گوناگون آن در تحقیق بر پدیده‌های بزه‌کارانه و مجرمانه اعم از جرم و جنایت، رسالتی است که سیدصادق سیدحسینی، کارشناس فقه و حقوق در کتاب «سببیت و مسولیت» بر عهده دارد./
قاضی دیوان عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به بیان این که به تازگی تالیف این اثر را به پایان رسانده است، اظهار کرد: این کتاب بررسی می‌کند که چه ارکانی باید در حوزه پیوند رابطه سببیت برای یک پدیده مجرمانه و جرم ایجاد شود که بگوییم شخصی سبب است و در پی آن مسوولیتی متوجه اوست.

سیدصادق سیدحسینی بحث درباره انواع سببیت، مفهوم سببیت در حوزه حقوق و تقسیم‌بندی‌هایی برای سببیت را از جمله موضوع های این اثر دانست و گفت: تفکیک میان سببیت اعدادی و ایجابی، تفکیک سببیت موثر و مشدد، برقراری رابطه سببیت با موارد ترک فعل، از دیگر مباحث این کتابند که شاید در آثار دیگر توجه مغفول مانده باشند.

پژوهشگر مسایل فقهی و حقوقی با اشاره به این که مطلق‌گرایی یکی از معضلات نظام حقوقی است، بررسی تفصیلی و تفسیر احکام بزه‌کارانه در مواجه با مجرم و پدیده جرم را از ضروریات برشمرد و تصریح کرد: در بحث «دیات» این کتاب نیز اشکالاتی مبنی بر وجود تردید یا شک بر این که آیا آثار کیفری یا حقوقی بر دیه متحمل می‌شود یا خیر، وجود دارند. برای پاسخ به این مساله، تشابه یا همسانی مسوولیت دیه با مسوولیت مدنی را از لحاظ هویت و ویژگی‌های آن بررسی کردم و کوشیدم راه‌کارهای مناسبی در مواردی که با خلاءهای قانونی مواجهیم، عنوان کنم.

قاضی دیوان عدالت کشور، قضات و حقوق‌دانان را مخاطبان اصلی این اثر تخصصی یاد کرد و بیان داشت: ضروری است قضات و حقوق‌دانان در این باره صاحب‌نظر باشند. این کتاب به موارد متعددی از احکام(رویه‌های نادرست قضایی و حقوقی) اشاره دارد که قضات یا به آن مقوله وارد نشده‌اند یا با ابهام از کنار آن گذشته‌اند.

انتشارات «علمی فرهنگی» مسوولیت نشر این کتاب را برعهده دارد.