راهکارهای جرم‌شناسی بالینی در برخورد با فرد بزهکار

راهکارهای جرم‌شناسی بالینی در برخورد با فرد بزهکار

راهکارهای جرم‌شناسی بالینی در برخورد با فرد بزهکار

18 تیر 1390 ساعت 17:00
مدیر گروه حقوق دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) درباره کتاب «جرم‌شناسی بالینی» که به زودی راهی بازار نشر خواهد شد، گفت: این اثر راهکارهای برخورد با فرد بزهکار را از منظر جرم‌شناسی بالینی دربر دارد./
محمدعلی بابایی، مولف کتاب جرم‌شناسی بالینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب اظهار داشت: جرم‌شناسی در یک طبقه‌بندی کلی به دو دسته جرم‌شناسی نظری و جرم‌شناسی عملی یا کاربردی تقسیم می‌شود. جرم‌شناسی بالینی یکی از شاخه‌های اصلی و پایه‌ای جرم‌شناسی عملی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این کتاب، شیوه برخورد جرم‌شناسی بالینی با شخص بزهکار مانند شیوه برخورد کلینیک و درمانگاه با شخص بیمار عنوان شده است؛ به این معنا که وقتی شخص مرتکب به جرم با حکم مرجع قضایی به تحمل کیفر محکوم می‌شود، جرم‌شناسی بالینی برای اصلاح این شخص، همان مراحل درمانگاهی و کلینیکی را پیشنهاد می‌کند. در این شیوه، نخست باید شخص بزهکار پذیرش و سپس علت ارتکاب جرم تشخیص داده شود. آنگاه راهکار کاربردی برای اصلاح و تربیت فرد بزهکار تجویز می‌شوند و در پایان به کنترل و ملاحظه آثار و نتایج تجویزها و راهکارهای ارایه شده در رفتار بزهکار پرداخته خواهد شد.

بابایی با اشاره به اهدف تالیف این اثر تصریح کرد: با توجه به این که اکثر منابع علمی کشورمان در حوزه علم جرم‌شناسی، جنبه ترجمه و اقتباسی از منابع کشورهای خارجی‌اند، بر خود واجب دانستم کتابی را به زبان فارسی بنویسم که برگرفته از تجربیات کشورهای دیگر همراه با بومی کردن آنها در داخل کشور باشد که در نهایت این اثر با عنوان «جرم شناسی بالینی» به رشته تحریر درآمد.

مدیر گروه حقوق دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) افزود: این کتاب در دو بخش اصلی تنظیم شده است. در بخش نخست، تولد جرم‌شناسی بالینی و تکامل آن در بسترهای مختلف علمی بحث شده و به دلیل این که در سال‌های اخیر، محور اساسی جرم‌شناسی بالینی یعنی مفهوم حالت خطرناک و اصلاح و تربیت بزهکار با چالش‌هایی مواجه شده است، در بخش دوم این کتاب، بحران و تحول جرم‌شناسی بالینی را بررسی کرده‌ام.

وی عنوان داشت: در مباحث پایانی بخش دوم این نوشتار، دیدگاه‌های جدید و تدابیر نوین جرم‌شناسی بالینی برای اصلاح و تربیت بزهکار ارایه شده‌اند.

استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان گفت: دانشجویان رشته حقوق به ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی و پژوهشگران امور حقوقی و قضایی به ویژه دستگاه‌های مجری احکام کیفری، مخاطبان این کتاب را تشکیل می‌دهند.

چاپ نخست کتاب «جرم‌شناسی بالینی» اثر محمدعلی بابایی در شمارگان 1000 نسخه، 368 صفحه و بهای 90 هزار ریال به زودی از سوی نشر میزان منتشر و راهی بازار نشر خواهد شد.