«تاریخ نظام قضایی در ایران» از باستان تاکنون

«تاریخ نظام قضایی در ایران» از باستان تاکنون

«تاریخ نظام قضایی در ایران» از باستان تاکنون

13 مرداد 1390 ساعت 12:41
کتاب «تاریخ نظام قضایی در ایران» از مجموعه کتابچه‌های «دانستنی‌های ایران» منتشر شد. این اثر با هدف تعمیق هویت ملی دانشجویان تدوین شده است و تحولات نظام قضایی کشورمان از دوران باستان تاکنون را دربرمی‌گیرد._
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اینترنتی دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی، علی آدمی، مدیرکل این دفتر، با اشاره به فعالیت‌های وزارت علوم برای هویت‌بخشی به دانشجویان و ارتقای آگاهی آنان از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی گفت: بر این اساس، برخی دانستنی‌های مهم حوزه ایران‌شناسی در قالب کتاب منتشر می‌شوند و در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند.

به گفته او، یک عنوان جدید از این کتاب‌ها با نام «آیین‌های ایرانی- اسلامی» در دانشگاه‌های کشور در حال توزیع است.

آدمی با تاکید بر لزوم شناخت دانشجویان از سرمایه‌های فرهنگی و تمدنی کشور گفت:‌ در همین راستا، دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم اقدام به چاپ و توزیع دانستنی‌های ایران در دانشگاه‌های کشور کرده است.

وی با اشاره به تنوع فرهنگی در ایران، تجلی این تنوع در نظام دانشگاهی کشور را خاستگاه بسیاری از فرصت‌ها یا تهدیدات دانست و یادآور شد: به یقین یکی از راه‌های تبدیل تهدیدها به فرصت، تحکیم هویت ملی در وجود دانشجویان از طریق آگاهی‌بخشی به آنان خواهد بود.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی، تحکیم هویت ملی را در جریان توسعه کشور و چالش‌های ناشی از آن ضروری برشمرد و گفت: عبور سالم از این مرحله، نیازمند آگاه کردن نیروهای دانشگاهی جامعه از اهمیت تحکیم هویت ملی است.

وی انتشار مجموعه «دانستنی‌های ایران» را در راستای رسیدن به همین اهداف دانست و گفت: مجموعه حاضر، با زبانی شیوا به نگارش درآمده است.

آدمی یادآور شد: پیدایش نظام‌های قضایی متمایز در ادوار مختلف ایران، گویای تحول‌پذیری اجتماعی، سیاسی و قضایی در کشورمان است.

کتاب «تاریخ نظام قضایی در ایران» نوشته «مصطفی کرمی» در چهار فصل به توصیف و بررسی تاریخ نظام قضایی ایران، از اسطوره‌های باستان و ادوار پیش و پس از اسلام تا دوره جمهوری اسلامی می‌پردازد.