«آرای قضایی دیوان تمیز دوران احمدشاه قاجار» احیا شد

«آرای قضایی دیوان تمیز دوران احمدشاه قاجار» احیا شد

«آرای قضایی دیوان تمیز دوران احمدشاه قاجار» احیا شد

20 مرداد 1390 ساعت 10:30
«آرای قضایی دیوان تمیز دوران احمدشاه قاجار همراه با نگاهی اجمالی به تاریخ تشکیلات قضایی» در قالب یک کتاب منتشر شد. این اثر اطلاعات قدیمی‌ترین پرونده‌ها در بایگانی قوه قضاییه را دربر دارد._
دکتر حسین زرینی، رییس اداره اسناد راکد و بایگانی قوه قضاییه، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: این اثر با استفاده از اسناد و پرونده‌های این اداره تدوین شده است.

به گفته او، فضل‌الله براقی این اثر را برای ارایه به معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه تدوین کرد و چاپ کتاب بر عهده انتشارات خرسندی بود.

وی پرونده‌های قضایی دیوان تمیز دوران احمدشاه قاجار را در شمار قدیمی‌ترین پرونده‌های موجود در اداره اسناد راکد و بایگانی قوه قضاییه دانست و گفت: آرای این پرونده‌ها به لحاظ قدیمی بودن می‌توانند برای اهالی حقوق جالب توجه باشند.

زرینی ادامه داد: دیوان تمیز در دوران احمدشاه، برابر با دیوان عالی کشور در دوران معاصر است. این دیوان، بالاترین مرجع رسیدگی به دعاوی مردم به شمار می‌آمد و دعاوی مهم و حساسی نظیر قتل به آنجا ارجاع داده می‌شد.

به گفته رییس اداره اسناد راکد و بایگانی قوه قضاییه، دعاوی‌ای نظیر قتل، شرارت، جعل سند و اختلاس در این کتاب به چشم می‌خورند.

وی این کتاب را الگویی برای کارآموزان قضایی دانست و گفت: اکنون مطالعه استدلال و آرای صادره قضات دیوان تمیز آن دوران، می‌تواند جنبه آموزشی داشته باشد.

زرینی یادآور شد: قوانین قضایی از دوران احمدشاه تاکنون دستخوش تغییراتی شده‌اند، اما اساس و ذات قانون همواره واحد بوده است.

چاپ نخست کتاب «آرای قضایی دیوان تمیز دوران احمدشاه قاجار همراه با نگاهی اجمالی به تاریخ تشکیلات قضایی» در 1000 نسخه و بهای 50000 ریال منتشر شده است.