راهنمایی قضات تازه‌کار درباره جرم قاچاق در یک کتاب

راهنمایی قضات تازه‌کار درباره جرم قاچاق در یک کتاب

راهنمایی قضات تازه‌کار درباره جرم قاچاق در یک کتاب

4 شهریور 1390 ساعت 10:00
تجربه ثابت کرده است که قضات در روزهای نخست قضاوت، با سردرگمی‌هایی مواجه می‌شوند و سوالات زیادی در ذهن‌شان شکل می‌گیرند. کتاب «نظام رسیدگی به قاچاق کالا» سوالات درباره جرم قاچاق را جواب می‌دهد._
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، جزو مجموعه‌ای است که معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه با هدف کمک به قضات تازه‌کار منتشر می‌کند.

در این کتاب، جرم قاچاق با فرض تمام ابعاد و حالاتی که ممکن است پیش آید، مورد بحث واقع شده و روش رسیدگی قضایی به آن، گام به گام و با حفظ مبانی علمی موضوع، بررسی شده است.

این مجموعه، روند اجرای عملی قواعد حقوق و به تعبیر دیگر، قضایی کردن حقوق را به مخاطب نشان می‌دهد و می‌تواند موجب تقریب رویه قضایی قضات در رسیدگی به عناوین واحدی باشد که آنها در طول روز به رسیدگی آنها اشتغال دارند.

در مقدمه کتاب تاکید شده است: «این مجموعه، در مقام نفی ضرورت مطالعات و پژوهش‌های علمی کاربردی قضات نیست، زیرا تنوع دعاوی و تکثر عناوینی که به اعتبار پیشرفت علوم و فنون و توسعه روابط حقوقی اشخاص، حادث می‌شوند، مطالعه مستمر و آگاهی از یافته‌های نوین روز را طلب می‌کند. بنابراین، مطلعه مستمر برای یک قاضی ضروری است.»

مفاهیم قاچاق و شرایط تحقق بزه قاچاق کالا، موضوع بخش نخست این کتاب است. مراجع صالح برای رسیدگی به این بزه و همچنین مراحل رسیدگی به آن بخش دوم کتاب را تشکیل می‌دهد.

در این کتاب، بخشی با عنوان ضمایم وجود دارد که برخی نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آرای وحدت رویه درباره جرم قاچاق را شامل می‌شود.

چاپ نخست کتاب «نظام رسیدگی به قاچاق کالا» با شمارگان 2000 نسخه، 94 صفحه و بهای 20000 ریال از سوی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه و با همکاری انتشارات خرسندی منتشر شده است.
به نقل از خبرگزاری کتاب ایران