اجرای طرح وکیل خانواده زبان گفتگوی حقوقی مردم را بهبود می‌بخشد

اجرای طرح وکیل خانواده زبان گفتگوی حقوقی مردم را بهبود می‌بخشد

اجرای طرح وکیل خانواده زبان گفتگوی حقوقی مردم را بهبود می‌بخشد
 

خلیل حیات‌مقدم  
                                       

دبیر اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اجرای طرح وکیل خانواده، کانون وکلا را ترویج دهنده این طرح و بوجود آورنده زبان گفتگوی حقوقی بین مردم و وکیل بیان کرد و خواستار قانونی شدن این لایحه در مجلس شد. خلیل حیات‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، گفت: طرح وکیل خانواده که از طرف کانون وکلا در حال اجراست، به زمان اطاله دادرسی در پرونده‌هایی که در دادسراها در دست بررسی است، سرعت می‌بخشد.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود قاضی به عنوان یکی از مشکلات موجود در دادگاه‌ها افزود: کمبود قاضی یکی از مشکلاتی است که باعث اطاله دادرسی در دادسراها خواهد شد که با ارائه مشاوره حقوقی به مردم این مساله تا حدی برطرف می‌شود و به قضات در آگاهی حقوقی مردم کمک قابل توجهی می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایران بسیاری از افراد با مسائل حقوقی و قوانینی که ممکن است در طول روز با آنها ارتباط داشته باشد، اطلاعات درستی ندارند و این بی‌اطلاعی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای آنها به وجود آورد.

حیات‌مقدم ضمن استقبال از طرح وکیل خانواده در قالب یک بسته حقوقی برای مردم به شکل رایگان، گفت: اگر بتوان وکلای خانواده را در کشور رواج داد، به نفع مردم و جامعه بوده و زبان گفتگو بین خانواده‌ها و وکلا تبدیل به یک زبان آشنا برای مردم خواهد شد.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نشر و گسترش استفاده از مشاوره حقوقی از افراد مطلع برای کارهای مهم اقتصادی روز نیاز به کارهای فرهنگی و تبلیغات رسانه‌ای دارد تا این طرح به گونه‌ای در بین مردم ترویج پیدا کند که هر فردی یک حقوقدان مرتبط با امور روزانه خود داشته باشد.

به گفته وی، الزامی کردن این طرح به شکل قانون امکان‌پذیر نبوده و تنها می‌توان از طریق فرهنگ‌سازی وارد عمل شد.

دبیر اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: قوه‌قضاییه می‌تواند این طرح را به مجلس در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کند اما نمایندگان خانه ملت نمی‌توانند در این طرح کارگشایی قابل توجهی داشته باشند. همچنین بعید به نظر می‌رسد که بتوان بودجه‌ای برای آن در نظر گرفت./